Zöldségek listája:



 
Articsóka, Bab, Burgonya, Csemege kukorica, Cékla, Dinye (Görögdinnye, Sárgadinnye), Feketegyökér, Eheto gombák, Hagyma (Vöröshagyma, Póréhagyma, Téli sarjadékhagyma, Metélohagyma, Fokhagyma), Káposzta( Vöröskáposzta,) Kelkáposzta (Leveles kel, Kínai kel, Bimbóskel), Karalábé, Karfiol, Brokkoli, Paprika (Fuszerpaprika), Paradicsom, Pasztinák, Petrezselyem, Levélpetrezselyem, Rebarbara, Retek,Saláta (Endíviasaláta, Fejes saláta, Cikóriasaláta, Kötözosaláta, Mezei saláta, Téposaláta), Spárga, Sárgarépa, Som, Sóska, Spenót, Padlizsán, Torma, Tök (Spárgatök, Sütotök, Laskatök), Cukkini, Patisszon, Uborka, Zeller, Zöldborsó
Lycium Barbarum

Lycium barbarum
Lycba
A burgonyafélék családjába tartozó, 1-3 méter magasra megnövő, fiatalon felálló, később ívesen lehajló tövises ágú cserje, tarackszerű gyökereiről nagyon sok hajtást hoz.Júniustól szeptemberig virágzik, bíboroslilás pártájú virágai a levelek hónaljában hosszú kocsanyokon egyenként vagy kettő-hármasával ülnek. A termés sokmagvú, skarlátvörös színű bogyó, a magok sárgák. Dél- és Közép-Európában, Észak-Afrikában, Nyugat-Ázsiában elterjedt. Nálunk jövevénynövény, sövénynek ültetve elvadult. A növény minden része kis mennyiségben hioszciamin és más "atropin" alkaloidot, a termés ezen kívül fizalien festékanyagot tartalmaz. Elfogyasztva pupillatagulatot, a nyálkahártya kiszáradását, szapora szívműködést, izgatottságot okoz.


Burgonya

Mindennapos, alapveto élelmiszer novény, kalória tartalma 1/3-a a kenyérének. C-vitaminból 80-100 mg/100 g-ot tartalmaz, amely a tárolás során 60 mg/100 g-ra csökken. Könnyen emésztheto és más zöldségekkel ellentétben jól, és sokáig eltartható.
Nagyon sokféleképpen használhatjuk, leves, fozelék, olajban, vagy zsírban sütve, húsételekhez köretként, kenyér és egyéb kelt-, sült-, és fott tészták alkotórésze. Lásd: Burgonyás étel receptek.


Cékla


Régóta ismert salátanövény, kevés C-vitamint tartalmaz, amelybol a fozése közben nagy részét elveszíti. Viszont B1-, és B2-vitamin, mész, foszfor és vastartalma jelentos.

A legkedveltebb fajták azok, amelyek szép színükkel hívják fel magukra a figyelmet. Teljesen beérett állapotában, huvös, sötét, párás helyen hónapokig eltartható. Bébiételt is készítenek belole.


Feketegyökér


Hazánkban vadon is eloforduló kedvelt zöldségnövény, tápanyagokban gazdag gyökerét fogyasztjuk. Gyökerének magas kb. 12% cukortartalma, 6 mg C-vitamin, B1-, B2-vitamint, de nikotinsavat, és ásványi sókat boven tartalmaz.



Görögdinnye

Elsosorban kituno íze és cukortartalma miatt kedveljük, mert a benne lévo vitaminok nem jelentosek. Fogyasztásával a szervezetünkbe jutó víz a vesemuködést elonyösen befolyásolja. Régebben, vizelethajtó tulajdonsága miatt, gyógynövényként is emlegették. Gyakran zöldségnek tekintik, de többnyire inkább gyümölcsök közé sorolják.


Sárgadinnye

Táplálkozási értéke a nagyobb szárazanyag, cukor, A-, B-, és C-vitamin tartalmának köszönhetoen magasabb, mint a görögdinnyéé. Száraz huvös helyen 8-12 napig tárolható. Gyakran zöldségnek tekintik, de többnyire inkább gyümölcsök közé sorolják.


Vöröshagyma

Nagyon sok fajtája van, de a nálunk és az egész világon is híres "makói" vöröshagyma, kellemes aromája és kevésbé csípos íze miatt kedvelt. Illóolajat, B-vitamint, C-vitaminból 30 mg/100 g-ot, de a zöldhagyma még ennél is többet, pektint, guvertint is tartalmaz. A jellegzetes csípos ízét és illatát egy kéntartalmú vegyület, az allilszulfid adja. Ennek a hatóanyagnak baktériumölo hatása van, ezért a meghuléses idokben a fertozések megelozésére is használták. Gyógyhatású szerként, bélféreguzésre, vizelethajtásra, étvágygerjesztésre, illetve vércukor csökkentésére is használják. Szoptatós anyák kerüljék az erosen hagymás ételek fogyasztását, mert illóolaj-aromák átmennek a tejbe. Tavasszal zöldhagymaként fogyasztjuk, ilyenkor hajtatással nagyobb fehér rész elérése a cél. Hosszú ideig tárolható, így egész évben használhatjuk, de szeletelt szárítmányként akár évekig is eltartható.


Fokhagyma


Különleges ízjavító hatása miatt az egész világon kedvelik, egyes ókori népek varázserot tulajdonítottak neki, gerezdjét amulettként hordták a nyakukban. Szénhidrátot, fehérjét, fontos ásványi anyagokat, C-vitamint tartalmaz. Jellegzetes illatát egy kéntartalmú anyag, az allilszulfid adja. A modern orvostudomány igazolta érelmeszesedés elleni, emésztést elosegíto, bélfertotleníto, bélféreguzo, vérnyomást csökkento, epe, és májmuködést elosegíto hatását. Felhasználható: levesek, fozelékek, saláták, sültek, vadhúsok, szószok, saláták, kolbászáruk készítéséhez.



Leveles kel

A kelkáposztának fodros levelu változata, külföldön jobban kedvelik. Elsosorban fozelékként lehet elkészíteni, de rakott kel is készítheto belole. Dekoratív külleme miatt dísznövényként is termesztik.


Kínai kel

Biológiai táplálkozási értéke jelentos, mert nagy mennyiségu fehérjét tartalmaz, háromszor annyit, mint a fejes káposzta. Sok C vitamint, ásványi sókat, karotint is tartalmaz. Fehérjéje könnyen emésztheto.

Felhasználhatjuk salátának, fozeléknek, de vastag húsos levélerezete, spárga módjára is elkészítheto.

Bimbóskel

(Kelbimbó.) Értékes tápanyagokat tartalmaz, szárazanyag tartalma 13-16%. Ennél magasabb, csak a leveles kelnek van, ezért jól tárolható.

Magas C-vitamin tartalmát, (90 mg/100 g) mélyhutött állapotában, és fozve (50 mg/100 g) is megorzi, de a többi káposztaféléhez hasonlóan mész és foszfor tartalma is jelentos. Az elso fagyos napok után szedett kelbimbó édesebb és az eros káposzta íz is gyengül.


Karfiol

Elsosorban Európában népszeru zöldség, amelynek húsosan megvastagodott fehér virágait, lapátszeru zöld levelek veszik körül. Akkor jó minoségu, ha teljesen fehér és rózsái szorosan illeszkednek egymáshoz. Magas C-vitamin tartalmát, (60 mg/100 g) mélyhutött állapotában is megorzi, de ásványi sókban is gazdag. Használhatjuk: húspótló ételként rántva, vagy rakott karfiolként, levesnek, de savanyúságnak eltéve is igen kituno.

Paprika

Európába, Amerika felfedezését követoen, a Spanyolok kezdték termeszteni, oshazája Közép-, és Dél-Amerika. Nálunk a napóleoni háborúk idején terjedt el, mivel a háború okozta tengerzár, a bors behozatalát lehetetlenné tette. A paprika táplálkozási értéke nagy, mert nagy mennyiségben tartalmaz vitaminokat, és sokoldalúan használható fel. A magyar konyha tipikus és közkedvelt fuszere, a magyar ételek az egész világon a paprikáról híresek. Nagyon sok fajtája van melyet, vagy csemege, konzerv, vagy fuszerpaprikaként használunk fel. Csíposségét, a kapszaicin nevu vegyület okozza, amely néhány fajtából teljesen hiányzik. A kapszaicint egyébként gyógyszer alapanyagként használják, foleg reuma elleni gyógyszer-készítményekben. A C-vitamin tartalma 100 mg/100 g, de fajtától függoen, beérett állapotában, a 300 mg-ot is elérheti . Elonye, hogy savanyított állapotában is megorzi a C-vitamin tartalmát, ezért téli fogyasztása mindenkinek javasolt. Tartalmaz még illóolajat, cukrot, pektint, ásványi sókat, A, B1, B2-vitamint is, de jelentos a (karotinoidok) festéktartalma, melyek a tápérték szempontjából is fontosak. Használhatjuk csemege, vagy étkezési paprikának, ilyenkor zöldpaprikaként is emlegetjük. Bár a beérett paprika, nem csak több vitamint és ásványi anyagot tartalmaz, hanem jobb az ízanyaga is. A tavaszi zöldpaprika azonban kivétel, mert annak ellenére, hogy un. "fu" íze van, mégis nagyon sokan kedvelik. Magyar ételsajátosság a lecsó, amelyet önmagában is sok féleképpen készítünk, de egyes ételek ízesítésére is használunk. Pl.: lecsós húsételek.) Konzervnek és fuszer paprikának, csak teljesen beérett paprika alkalmas.


Fuszerpaprika

A pirospaprika a magyar konyha leggyakrabban használt fuszere. Hazánkban 7 féle minoségben dolgozzák fel:
különleges: Élénkpiros, tuzesfényu, kellemesen fuszeres illatú, édes, vagy kissé csípos zamatos, a legfinomabb orlésu paprika.
csíposség mentes: Világospiros, kellemes fuszeres illatú, nem csípos, és nem olyan finomra orölt mint a különleges paprika.
csemege, világospiros: kellemes fuszeres illatú, zamatos, alig érezhetoen csípos, nem olyan finomra orölt mint a különleges paprika.
édes-nemes: A csemegénél sötétebb árnyalatú, zamatos, kissé csípos, kellemes ízu és közepes orlésu paprika.
félédes: Az édes-nemesnél világosabb, tompább színu, jellemzoen fuszeres, kellemesen csípos, közepes orlésu.
rózsa: Eléggé csípos, piros színu, közepes orlésu.
eros: A sárgától a barnáspiros színig változó színu, erosen csípos, középfinom orlésu.

Fontos, hogy a paprikát nem szabad forró zsiradékban hosszan pirítani, csak megfuttatjuk benne, mert elveszti piros színét, megbarnul és keseruvé válik.

A jellegzetes magyar ételek ízét tovább javíthatjuk, szárított cseresznye paprikával, vagy a kisméreture növo, tuhegyes sárga, vagy piros színu un. "kecskepöcsu" paprikával is. Ezeket NE az ételbe fozzük bele, hanem a magyaros ételek mellé tálaljuk fel. (Ez még a külföldi vendégek fogadásakor is, így illik.)

Paradicsom

A paradicsomot nyers fogyasztásra és konzerválásra egyaránt termesztik. Nagyon sok fajtája van. Táplálkozási értéke abban rejlik, hogy harmonikus összetételben tartalmazza a különbözo aroma anyagokat, amelyet más növények ízben nem tudnak megközelíteni. A vitaminok közül a C-vitamin (20-30 mg), de még 11-12 féle vitamin található benne, közöttük a A-, B1-, B2-, és 1.6 mg karotin jelentos. Használhatjuk nyersen, gyümölcsként, savanyúságnak, levesnek, mártásnak, passzírozva üdítoitalnak. Élelmezési célok mellett gyógyhatása is jelentos. A tomatin nevu alkoloidájából gombás betegségek, gyulladásos folyamatok elleni kenocsöket készítenek. Hámozva, a diétás étrendben is alkalmazható, mert így könnyebben emészthetové válik.


Petrezselyem

Illóolajat, karotint, C-, és E-vitamint, ásványi sókat tartalmaz. Fogyasztása a szervezet számára nagyon elonyös, ezért foleg télen használjuk boségesen. A petrezselyem zöldje és gyökere egyaránt gyomorerosíto, vesetisztító, étvágygerjeszto hatású. A petrezselyem zöldjét frissen és szárított állapotban is használjuk. Ilyenkor a már majdnem elkészült, de inkább a késsz ételhez adjuk, mert nem csak aromáját, de vitamin tartalmát is elveszíti fozés közben. Használhatjuk: levesekhez, töltelékek, fozelékek, fott és pirított burgonya, tojásételek, saláták, liba, kacsa, csirke sütésekor és bármely étel díszítésére is.


Levélpetrezselyem

A levélpetrezselymet kizárólag lombjáért termesztik, amely a petrezselyeménél dúsabb, dekoratívabb. Használhatjuk levesek, szendvicsek, hidegtálak, de bármely étel ízesítésére, díszítésére. Beltartalmi értéke is hasonló a gyökérpetrezselyem levéléhez.


Rebarbara

Ásványi anyagokat, foleg káliumot, növényi savakat, C vitamint tartalmaz. A bélmuködést serkento, frissíto, gyenge hashajtó, vér-, és vesetisztító hatású. A meghámozott levélnyelek levesnek, mártásnak, elkészítve, de sütve, pörkölve, kompótnak, pite és rétes tölteléknek is alkalmas. Használhatjuk még vegyes gyümölcsíz dúsítására, levét bor, vagy szörp készítésére is. Vásárlásakor ügyeljünk arra, hogy akkor friss, ha a szárak széttörve recsegnek. A pirosas színu szárak jobb ízuek, mint a zöldek, mert kevesebb oxálsavat tartalmaznak.


Sárgarépa

Nagyon fontos zöldségnövény, jelentos vitaminforrás, régóta ismerjük és termesztjük. Elsosorban levesek ízesítésére, hidegkonyhai, konzervipari, készítmények, de bébiételek is készíthetok belole. A nálunk termesztett fajták 7 mg karotint, de szénhidrát, B-vitamin, és kevesebb C-vitamint is tartalmaz. Nyersen fogyasztva, foként gyerekeknek értékes és tápláló kiegészíto étel. A rövid tenyészideju fajták, friss fogyasztásra alkalmasak, míg a hosszú tenyészideju fajták, vermelve, homokba rakva – jól tárolhatók. Használhatjuk levesek, saláták, fozelékek, hidegkonyhai készítmények, bébiételek készítésére, de nagyon sok ételkülönlegesség, ízesítoje, vagy díszítoje is lehet.


Spenót

Egyike a legrégebben termesztett zöldségnövényünknek, könnyen emésztheto, nagy a tápértéke, és nagyón jó vitamin forrás, ezért bébiételkén, vagy betegek feljavító diétás étrendjébol sem hiányozhat. Nagyon jelentos a C-vitamin (60 mg), és vastartalma is, de sok B2-vitamint, meszet, és zöldség növényeink közül a legtöbb foszfort tartalmazza. Egész évben fogyasztjuk, nyáron friss szedésu, télen fagyasztva, vagy konzervként áll rendelkezésünkre.



Spárgatök

Táplálkozási értéke nem különösen nagy, C és A vitamin, valamint a benne lévo szénhidrát teszi értékessé. Használhatjuk elsosorban fozelék, de leves és kompótkészítésre is. Magja is értékes, ezért ne dobjuk el. Kimossuk, megszárítjuk, és enyhén pirítjuk. Nem csak gyerekcsemege, de prosztatabetegségek megelozésére is használjuk.

Lásd még:
Ananász befott – tökbol
Hamis húsleves – tökbol


Sütotök

Régóta ismert és termesztett növényünk, tápértéke nagyobb mint a spárgatöké és jóval táplálóbb is. Különösen nagy karotin (A-vitamin), de szénhidrát tartalma megközelíti a burgonyáét. Foleg sütve fogyasztjuk, de a cukrásziparban alapanyagként használják. Akkor kell szedni, amikor a dér már megcsípte, mert ilyenkor a benne lévo keményíto tartalma több-kevesebb részben elcukrosodott. Fagymentes, hideg helyen jól tárolható.


Laskatök

Magas cukortartalmú fozeléknövény, cukortartalma eléri az 5-6%-ot is. Karotin tartalma kisebb minta spárgatöké, de ásványi só tartalma magas. Csak fozelékkészítésre használják, fozés közben olyan szeletekre esik szét, mint amilyenre a tököt gyalulni szoktuk. Ezért kapta népies nevét Isten gyalulta tök. Huvös helyen jól eltartható.


Cukkíni

A spárgatökhöz hasonló beltartalmi értéke, színe a sötétzöldtol a csíkozott szürkészöldig sok féle változata van. Rendszerint 20-25 cm-es korban, tehát egészen zsenge állapotban szedik, mert ilyenkor a legjobb az íze, nem baj ha esetleg nagyobb csak olyankor a magot távolítsuk el belole és hámozzuk meg. Felhasználhatjuk fozeléknek, rántva, de levesnek és savanyítva is.


Patisszon

Magyar neve csillagtök. A spárgatökhöz hasonló színu, és ízu, korong alakú, csipkézett szélu. A spárgatök beltartalmi értékeitol nem tér el jelentosen, de C-vitamin tartalma 30 mg/100 g-ban. Táplálkozási értékét fokozza sokrétu felhasználhatósága. 3-12 cm-es korban már szedheto rántott tök, vagy téli savanyúságeltevés céljából. Vásárlásnál nyomjuk bele a körmünket, mert amelyikbe nem tudjuk belenyomni, az már öreg, nem szabad megvenni. Fozeléknek ilyenkor is alkalmas, de péppé fo, és az íze sem a legjobb.


Uborka

C-vitamin tartalma 10-20 mg/100 g, viszont sok magnéziumot, kalciumot, káliumot, foszfort, nátriumot és vasat tartalmaz. Táplálkozási értékét azzal növeli, hogy kedvezo hatású a gyomor muködésére, nagy kálium tartalma vízhajtó hatású. Levét reumatikus fájdalmak ellen is jó hatásúnak tartják, de kozmetikumként az uborkakrém-szesz üdébbé teszi a bort így fiatalító hatású. Foként salátának, vagy nyersen fogyasztjuk.


Minden jog fenntartva. Az oldal Székely János tulajdonát képezi.